Tips om bijverkoop in jouw salon te stimuleren
Bijverkoop is een interessant onderdeel voor in jouw kapsalon. Het zorgt ervoor dat de klanten een extra beleving thuis kunnen ervaren, dat je bepaalde producten aan de man kan brengen en bovenal, het zorgt voor meer inkomsten waar je niet veel voor hoeft te doen.
Toch betekent dit niet automatisch dat producten zomaar zichzelf verkopen. Met deze tips helpen wij je om je omzet door productverkoop gemakkelijk te verhogen.
Waarom bijverkoop?
Waarom jij wil beginnen met bijverkoop in jouw kapsalon? Dat heeft een aantal redenen. Zo is het voor de klanten een extra beleving voor thuis. De producten die ze bij jou in de kapsalon kopen, zullen ze thuis het gevoel geven weer even terug te zijn in jouw salon. Zo ervaren ze de kwaliteit en het gemak van jouw salon, gewoon thuis in de eigen badkamer. Daarnaast bied jij jouw klanten gelijk meer bescherming van hun kapsel en zullen de haren beter verzorgd zijn wanneer ze terugkeren in jouw salon!
Buiten deze beleving en verzorging, is het voor jou als kapster ook een mogelijkheid om enthousiast over jouw producten te zijn. Deel jouw kennis en ervaring met jouw klanten en vertel waarom juist dat product ze kan helpen met hun droge haar, hun onhandelbare coupe of hun futloze kapsel. Klanten zullen dit waarderen!
Maar bovenal is bijverkoop een fijne manier om jouw omzet een boost te geven. Door de verkoop van producten, komt er meer omzet binnen waarvoor je weinig hoeft te doen. Producten hoeven geen extra tijd te kosten en nemen weinig ruimte in beslag. In combinatie met de voordelen die we net al hebben genoemd, is bijverkoop in jouw kapsalon perfect om net wat extra meer geld binnen te halen.
Wat ga je in jouw salon verkopen?
In jouw salon wil je uiteraard alleen producten verkopen waar je zelf helemaal achter staat. Dit zorgt ervoor dat je ze makkelijker kan verkopen omdat je er zelf positieve ervaringen mee hebt. De producten die je dan hebt staan, werken ook echt en dat zal een klant erg waarderen.
In jouw salon kun je meerdere soorten producten verkopen. Denk aan producten die je gebruikt voor de verzorging van het haar. Hiervoor zijn shampoos, conditioners, crèmes/serums, haarvitamines, etc. erg interessant. Je kunt ze tijdens de behandeling al gebruiken en erover vertellen zodat de klant erachter komt waarom dit voor hem of haar onmisbaar is thuis.
Maar denk ook aan artikelen zoals borstels, kammen, elastiekjes en haarclipjes. Allemaal producten die je misschien niet snel zal gebruiken tijdens de behandeling, maar wel interessant zijn voor jouw klant om te kopen in jouw salon. Je kan ze er meer over vertellen tijdens het afrekenen of wanneer ze opvallen bij de klant.
De laatste soort producten voor bijverkoop in jouw kapsalon, zijn elektronica. Denk hierbij aan föhns, aan stijltangen of krultangen. Jouw klant wil het beste voor zijn of haar haren en zal dus geïnteresseerd zijn in de betere kwaliteit en jouw ervaring rondom dit soort producten. Maak hier gebruik van!
We zetten er een aantal voor je op een rij:
Meer mooie producten om te verkopen in jouw salon, vind je hier!
De tips
Oké, bijverkoop in jouw salon is dus een verstandig besluit. Maar hoe ga je deze verkoop stimuleren onder jouw klanten? Wij hebben een aantal tips voor je:
- Begin met de producten te gebruiken in de behandeling. Dit geeft jou de kans om erover te beginnen en te vertellen over de voordelen van het product.
- Dat is ook gelijk tip 2: Vertel erover! Deel ervaringen, deel kwaliteiten en zorg ervoor dat de klant weet waarom je zo enthousiast bent over dit product. Jouw ervaring is erg belangrijk voor veel klanten, dus gebruik jouw kennis!
- Zet de producten in het zicht van de klant. Dus zet producten rondom de kassa, in de wachtkamer of zichtbaar vanuit de kappersstoel. Zo vallen ze producten op en zullen klanten ze sneller meenemen.
- Mocht je geen plek hebben om ze vol in het zicht neer te zetten, dan zijn communicatie uitingen een goed alternatief. Dat houdt in: posters aan de muren, folders over producten in de wachtruimte en bij de kappersstoel of zelfs stickers op de spiegel. Zorg ervoor dat jouw klanten er niet omheen kunnen door elk product zichtbaar te maken in jouw salon. Bij veel producten (zoals elke maand het Imago product van de maand) hebben we overigens tentkaarten beschikbaar. Dit zijn kaarten die je neer kan zetten met een actie of korte info over het product dat jouw klanten kunnen aanschaffen.
Met het zichtbaar maken van de producten bedoelen we overigens niet dat de hele muur vol moet met posters of elk stukje onbenutte ruimte vol moet staan, maar als jouw klanten niet weten dat je sommige producten in huis hebt, zullen ze ook niet verkopen.
- Geef testers mee aan klanten. Wie houdt er nu niet van een gratis extraatje wanneer ze jouw salon verlaten. Vertel er kort iets over wanneer jouw klanten vertellen en jij een tester meegeeft. Zo kunnen de klanten thuis testen of het product geschikt is voor ze en of jouw positieve ervaring bij hun voortzet. Gegarandeerd dat klanten er tijdens het volgende bezoek over beginnen en het product aanschaffen.
- Heb jij sociale media kanalen of zelfs een eigen website? Schrijf dan over de producten! Zo lezen jouw klanten ook over de producten wanneer ze niet in de salon zijn en wekt het hun interesse wanneer ze wel langskomen. Extra informatie is nooit erg toch?
Nou, dat zijn een hoop tips. Hopelijk kan je er iets mee en zal het bijverkoop in jouw kapsalon goed groeien. En mocht je zelf niet weten welke producten je in jouw kapsalon wil hebben voor bijverkoop, helpen wij je uiteraard graag verder! Koos van der Beek, zowel online als fysiek, alles voor elke kapper!